دریافت اطلاعات ...
 
شرکت خدمات مهندسی آب و خاک کشور ( پارس)
جمعه ۷ اردیبهشت ۱۴۰۳
دكتر بازرگان رئیس هیات مدیره محترم شركت و رییس انجمن علوم خاك ایران در همایش روز جهانی خاك
لزوم قوانین سختگیرانه جلوگیری از تغییر كاربری اراضی كشاورزی برای حفظ خاك/ ۱۰ درصد اراضی كشور قابل كشت است
 
رییس انجمن علوم خاك ایران بر جلوگیری از تغییر كاربری اراضی كشاورزی برای حفظ خاك تاكید كرد.
به گزارش پایگاه اطلاع رسانی وزارت جهاد كشاورزی، كامبیز بازرگان در حاشیه مراسم بزرگداشت روز جهانی خاك در گفت و گو با خبرنگار ما اظهار داشت: هر سانتی متر از خاكی كه قابل كشت و تولید غذا است نباید به سمت ساخت مسكن و سایر كاربری ها برود.
وی افزود: تغییر كاربری به شدت كمیت خاك های كشاورزی را تحت تاثیر قرار می دهد و قانون در این زمینه نیاز به بازنگری دارد و قوانین باید در مورد تغییر كاربری به شدت سختگیرانه شود.
بازرگان با بیان این كه در خوشبینانه ترین وضعیت، سالانه ۱۰ هزار هكتار اراضی كشاورزی دچار تغییر كاربری می شود، تصریح كرد: در ایران اراضی خارج از كشت زیادی داریم كه می تواند برای توسعه شهرها و اسكان مردم مورد استفاده قرار گیرد.
وی با اشاره به پایین بودن سرعت تشكیل خاك و كاهش بارندگی در كشور گفت: تشكیل هر سانتی متر خاك در جهان بین ۳۰۰ تا ۱۰۰۰ سال طول می كشد و از سوی دیگر بارندگی در تسریع فرآیند خاك سازی بسیار موثر است، بنابراین با توجه به بارندگی كم در كشور و پایین بودن سرعت تشكیل خاك، ما به لحاظ كمیت با محدودیت جدی خاك روبرو هستیم به طوری كه نزدیك به ۱۰ درصد خاك اراضی كشور قابل كشت است.
رییس انجمن علوم خاك ایران در همین حال بر اجرای كشاورزی حفاظتی، مدیریت حاصلخیزی و افزایش مواد آلی خاك به منظور افزایش كیفیت این منبع تولید تاكید ورزید.
وی به موضوع فرسایش خاك اشاره كرد و اظهار داشت: با توجه به شرایط اقلیمی، نوع و پراكنش بارندگی و پستی و بلندی اراضی كشور، با سیل و خشكسالی روبرو هستیم كه فرسایش آبی و بادی خاك را تشدید می كند و برای مقابله با آن ضروری است عملیات آبخیزداری و آبخوانداری در سطح بیشتری اجرا شود.
بازرگان درباره قانون حفاظت خاك نیز اعلام كرد: این قانون كمك كننده است و نگاه امانت داری به خاك را تقویت می كند.
وی در عین حال خواستار تسریع در تصویب آیین نامه اجرایی قانون حفاظت خاك از سوی دولت و تسریع در پیگیری بحث شناسایی خاك، پایش و مقابله با تخریب و آلودگی خاك كه در قانون حفاظت خاك آمده، شد.
https://www.maj.ir/R-AzLryWR
« روابط عمومی و امور بین الملل شركت خدمات مهندسی آب و خاك كشور (پارس)»
http://swesc.mypr.ir
https://eitaa.com/SWESCCOMPANY
https://www.swesc.ir
https://t.me/pars_soil
منبع خبر:
روابط عمومی
   تاریخ: ۱۱:۵۸ - ۱۶/۰۹/۱۴۰۱   بازدید: ۱۱۳